Koulutus- ja terapiapalvelut Irma Tuisku Oy

Palaute

SEKSUAALITERAPIA

seksuaaliterapia.jpg

Seksologia on seksuaalisuutta sen kaikissa ilmenemismuodoissaan tutkiva ja tarkasteleva tieteenala. Seksuaaliterapiassa lähestytään ihmistä huomioiden hänen koko elämän tilanne, ja ne tekijät, jotka altistavat seksuaalielämän vaikeuksille tai ylläpitävät niitä. Terapian keskeinen tavoite on myönteisen ja luottamuksellisen suhteen luominen omaan itseen ja omaan seksuaalisuuteen.

Seksuaaliterapiaa voidaan toteuttaa sekä yksilö- että pariterapiana. Pariterapia on tavanomainen työskentelytapa seksuaalisuuteen liittyvissä parisuhteen pulmissa. Siihen voi hakeutua kaikissa henkilökohtaisissa tai parisuhteeseen liittyvissä kysymyksissä, jotka koskevat seksuaalisuuden tunne- tai toiminnallista puolta.

Usein seksuaaliterapiassa haetaan apua seksuaalisuuteen liittyviin ongelmiin, jotka voivat ilmetä:

• haluttomuutena tai vastenmielisyytenä seksuaalisuutta kohtaan
  • häpeän, riittämättömyyden, syyllisyyden jne. tunteina
  • oman kehon hyväksymisen vaikeutena
  • parisuhdeongelmina pari- tai perhe-elämän eri vaiheissa
  • läheisyyteen liittyvänä ahdistuksena
  • vaikeutena solmia ja ylläpitää kestäviä seksuaalisia ja aistillisia suhteita
  • syrjähyppyinä ja rinnakkaissuhteina
  • seksuaalisten toimintojen häiriöinä (mm. kiihottumis-, erektio-, siemensyöksy- ja orgasmivaikeudet sekä yhdyntäkivut), myös suorituspaineina
  • seksuaalisen nautinnon puuttumisena
  • omaan seksuaali- tai sukupuoli-identiteettiin liittyvänä hämmennyksenä
  • sairastumiseen/ vammautumiseen liittyvinä kysymyksinä